[mtp-teoria] DNESNE LITERARKY _A SIETOVA KULTURA

Palo Fabuš palo.fabus at gmail.com
Sat Apr 14 16:02:49 CEST 2007

ahoj, a díky za reakciu

čo sa týka toho Adorna a Benjamina, pretože ju mám práve po ruke,
prikladám pasáž textu Lucie Udvardyovej, ktorá sa do finálnej podoby
jej textu nevošla... a ktorá sa k polemike týchto dvoch teoretikov
vyjadruje

****
Od regresii k transgresii
      Diskusie ohľadne vstupu nových médií do modelu produkcie a
recepcie implikujúce aktivitu versus pasivitu recipientov symbolických
zdelení sa po prvý krát výraznejšie objavili v polemikách Theodora W.
Adorna a Waltera Benjamina.. Adorno bol predstaviteľom konzervatívneho
diskurzu. Nové médiá považoval za reifikačné nástroje kultúrneho
priemyslu, ktoré majú na recipienta anestitizujúci účinok a utvrdzujú
ho v jeho pasivite. Benjamin prezentoval nové médiá ako nástroje
demokratizácie umenia. Reprodukovateľnosť umenia odstránila jeho auru
a umožnila recipientom aktívnejšiu účasť na jeho percepcii.
     Adornova esej „Über den Fetischcharakter der Musik und die
Regression des Hörens" (1938) bola vyústením spoločnej debaty s
Walterom Benjaminom ohľadom jeho state „Umelecké dílo ve věku své
technické reprodukovatelnosti", ktorá bola publikovaná v Žurnáli
Inštitútu pre sociálny výskum v roku 1936. Adorno je vo svojich
listoch, a neskôr aj v samotnej eseji, k svojmu staršiemu kolegovi
kritický. Adorno, na rozdiel od Benjamina, nepovažoval nové médiá v
oblasti kultúry za demokratizujúci prvok, pretože sú podľa neho
prostriedkom reifikácie kultúrneho priemyslu. Mediálne technológie
nemali dopad len na oblasť produkcie, ale zásadne zmenili aj spôsob
recepcie. Adorno hovorí o regresii posluchu ako negatívnom dôsledku
pôsobenia nových médií v umeleckej sfére, zatiaľ čo Benjamin
vyzdvihuje tzv. rozptýlené vnímanie ako pozitívny faktor vstupu nových
technológií. Podľa Adorno je zachovanie tradičného modusu estetickej
percepcie dôležité.
       Recepcia Benjaminovho diela hlavne v šesťdesiatych rokoch 20.
storočia je istým teoretickým premostením diskurzu Frankfurtskej školy
a literárno-vedných skúmaní šesťdesiatych rokov v sémiotike,
štrukturalizme a francúzskom neo-marxizme, kedy sa začínajú objavovať
teórie akcentujúce implicitnú aktivitu recipientov.
****

Nielen z tvojich poznámok, ale i z reakcií z iných strán, si začínam
uvedomovať jednu zásadnú slabinu svojho textu: bije sa v ňom
publicistický štýl predkladania faktov (s nevyhnutnými konotáciami,
kde napr. slovo "konzum" znamená automaticky niečo negatívne) s
antropologickými východiskami, ku ktorým sa hlásim, takže sa v ňom
pravdepodobne nedá vyčítať neutralita, na ktorej si zakladám.

Preto podľa jednej z reakcií údajne zamĺčam predpoklad, že je takýto
stav a) zlý, b) bezvýchodiskový.

To je dosť zásadný spor s predpokladom, že metóda, s ktorou pracujem,
nehodnotí. Nie je v mojom záujme rozvíjať normatívne teórie. Preto
rozhodne nesúhlasím s Treborom Scholzom, keď tvrdí, že to, čomu
O'Reilly hovorí "Harnessing Collective Intelligence", je amorálne.
Nesúhlasím ani s Habermasom, jeho výrok znie naozaj ako dojmológia.

Chcel by som ale na tú bezvýchodiskovosť nadviazať, pretože ju - v
momente, kedy je akýmsi znakom doby - považujem za svojho druhu
ukazateľ stavu kultúry, ktorá si vyžaduje nový prístup. Prikladám
preto pasáž, ktorú som hodil včera na nyx a ktorá je myslím
reprezentatívna:

"bezvýchodiskovost par excellence lze najít v knize Tyranie okamžiku
(2001) norského antropologa Thomase Hyllanda Eriksona, který přes
[ironie]opravdu bystrý postřeh[/ironie], že všeho dnes přibývá a
všechno zrychluje (internet je podle něj jenom špičkou ledovce),
dospívá k tomu, že čas se blíží nule (a nakonec přestane existovat;
inu nezavrhujme po prvním pohledu, i Baudrillard říkal, že realita
neexistuje), že zprávy se zkracují, že míň knih, televize a hudby
kdysi vedlo k hlubším prožitkům, a že tedy "pravé zážitky, které
nejsou ironické ani inscenované médii" jsou dnes nedostatkovým zbožím
a přes to všechno má koule říkat, že on opravdu nelámentuje

já tomu říkám spíš slepota nebo ještě přesněji neschopnost pochybovat
o tradičních měřitkách, přehodnotit je a zamyslet se nad tím, jestli
stav, kdy realita vzniká jinak, nepotřebuje i nová kritéria, jestli
náhodou nepřehlížíme něco, co staví tuhle zdánlivou bezvýchodiskovost
do nového světla, jestli nepomíjíme něco, čemu jsme doteď nepřikládali
žádnou váhu a jestli nedochází k realizaci něčeho, co zakládá novou
kvalitu jako cestu z bludiště

je proto pardoxní, když Eriksen sám upozorňuje na to, jak znepokojeni
byly první pasažéři vlaků dosahujících rychlost 27 km/h, jež se podle
nich "vzpírala lidské přirozenosti", protože "neobvykle vysoká
rychlost vlaku prý znemnožňovala, aby oko cestujícího spočinulo na
detailech krajiny, kterou projíždí."

historie nás učí, že utopická i dystopická hlediska měla v soudobé
diskusi svůj význam, ale vždy se ukázala jako přehánějící, a že pravda
je - byť to zní banálně - někde uprostřed"

Prajem pekný deň

--
Palo Fabuš
palofabus.net