[mtp-teoria] DNESNE LITERARKY _A SIETOVA KULTURA

dusan dusan at idealnypartner.sk
Sat Apr 14 14:42:04 CEST 2007

ahoj,

kratky komentar k palovmu textu o amaterskej kulturnej vymene:

prva cast spomina rolu kulturneho amatera ako spojenie produkovania a
konzumovania a uvadza mena adorna, benjamina a mcluhana, ktorych
teorie su realizovane v post-fordistickom modeli uz od 70s a prirovnava
pravidla push-pull ekonomiky k vyvoji linuxu, na zaver spomina
fenomeny diy, remixu a samplingu.

druha cast je venovana fenomenu web2 - na jednu stranu stavia velke
moznosti tvorby obsahu a socialneho sietovania a na druhu
ziskovost korporacii na ukor tvorcov. habermas hra na zaver rolu
kritika internetu ako takeho a varuje pred nizkou kulturou.

tretia relativizuje polaritu zurnalistiky a bulvaru, z ktorej sa
vytvara skala (fenomen dlheho chvosta).

ak by som to mohol zosumarizovat, text hovori o kulturnych sietach
na webe, klucovym sa zda byt web2, ktory pritahuje amaterskych
tvorcov a rozmelnuje medialny centralizmus.

zaujimavym by urcite bolo rozvinutie konkretnejsich paralel
s ideami spomenutych ludi - napr. v com je adornova kritika
relevantna pre dnesnu situaciu na webe?

ale tiez - akym sposobom moze naozaj web ohrozovat doterajsie
vydobytky verejnej sfery?

a neda mi - nie je habermas proste lenivy sa naucit pouzivat internet? :)
vela sucasnych intelektualnych kritikov s nim pracuje
a obracia pozornost dalej ako k 90-tym rokom (nastup internetu).

internetova ekonomika je tiez bohatou temou, napr.
mozeme linux skutocne oznacit za priklad push-pull pristupu?

otazka skaly od zurnalizmu po bulvar mi pride ako otazka
autoritativnosti a popularnosti sprav.
za autoritativnym je vacsinou intelektualna a/alebo ekonomicka sila,
kym popularne je casto velmi instantna zalezitost s kratkou pamatou
a pre kratku pamat.
z tohto pohladu budu vzdy polmi.

dusan